content marketing

4 bruikbare excuses om niet te bloggen

content marketing @ cactus communications

Een blog (het kan ook de nieuwsrubriek op je website zijn) is het centrale gedeelte van je content marketing. Het is immers vanuit je blog dat je je social media kanalen voedt en dat je jezelf kan presenteren als een expert in je vakgebied. Voor veel organisaties is een blog met informatieve teksten dé manier om potentiële klanten te overtuigen van de meerwaarde die ze kunnen bieden. Subtiele reclame op een niet-commerciële manier dus.

Je blog is met andere woorden de plek waar je relevante content deelt met je publiek. Waarom bloggen een goed idee is lees je in dit blogbericht.

Voor wie er zich liever niet aan waagt, hebben we 4 erg valabele excuses verzameld om het toch maar niet te doen! Handig, niet?

1. Mensen zijn niet geïnteresseerd in mijn mening

Bloggen is tamelijk persoonlijk. Je schrijft meestal over je eigen ervaring, over wat je hebt meegemaakt, je deelt je kennis… Elke blogger aarzelt even, voor hij op de publish-knop drukt en elke blogger denkt wel eens ‘niemand is geïnteresseerd in wat ik te zeggen heb’. Maar wanneer je toch op die publish-knop drukt en je blogbericht deelt via social media, komen de reacties, de likes, misschien zelfs shares. Als je het erg goed doet komt er op termijn zelfs al eens een reactie van een lezer. Dan weet je dat je het goed doet.

2. Ik heb niets nieuws te melden

Alles is al eens gezegd of geschreven, dat is waarschijnlijk wel waar. Maar je hebt een eigen kijk op dingen, op de wereld, je hebt je eigen schrijfstijl, een tone-of-voice die typerend is voor jou of de organisatie waarvoor je blogt.

Als er over jouw vakgebied veel geblogd wordt, wil dat natuurlijk ook zeggen dat er veel interesse in is én er een groot publiek is. Ideaal dus om jouw stukje van die taart op te eisen.

Daarom kan jouw blog dus toch aanslaan en lezers bekoren.

3. Ik heb het te druk

Een heel valabel excuus dat we het bij Cactus Communications ook vaak gebruiken: ‘We zijn zo druk bezig met bloggen voor onze klanten, dat we er zelf niet toe komen’. Dat geldt ook voor ons marketingplan, onze publicatiekalender en het onderhoud van onze social media. Maar tijd is een drogreden. Geen tijd hebben betekent meestal geen tijd willen vrijmaken.

Niemand verwacht overigens dat je elke dag een blog post. Doe het met regelmaat, maar doe het met een regelmaat die realistisch is voor jouw agenda. Eigenlijk heb je ook niet zoveel tijd nodig om te bloggen. Je blogt over wat je bezighoudt, over jouw expertise en interesses… Dus nooit gebrek aan inspiratie. Het maakt ook dat het schrijven zelf wel vlot gaat.

4. Ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen

Alweer een valabel excuus. Je blogt uiteraard niet alleen voor jezelf, je wilt lezers en je wilt ze boeien. Want hoe begin je aan zoiets?

Maak lijstjes: wat heb je allemaal nodig om te bloggen? Wie gaat bloggen voor je organisatie of onderneming? Via welke kanalen ga je je berichten verspreiden? Waarover ga je schrijven? Welke blogs in je vakgebied moet je volgen om bij te blijven en inspiratie op te doen?

Eens je die lijstjes hebt, kan je echt aan de slag. Gewoon doen?

Overtuigd, maar toch geen zin of tijd om het allemaal zelf te doen?

Content marketing loont (als je geduld hebt en volhoudt) en bloggen is daar een essentieel onderdeel van. Maar uiteraard zijn marketing en copywriting niet je core business. In ons team hebben we ervaren en enthousiaste bloggers die een veelheid van onderwerpen aankunnen en graag voor u bloggen.

Neem dus gerust contact op met Cactus Communications en dan bespreken we je plannen bij een heerlijke kop koffie.