content marketing

Zo scoor je met de visuals op je site

Cactus Communications - scoren met de visual op je site

Content is king, zeggen content marketeers. Over wie de koningin of de keizer is, zijn ze het minder vaak eens. Sommigen menen copy, andere distribution… Maar wat het ook zij, de afbeeldingen die je bij je tekst gebruikt zijn op je blog misschien niet even belangrijk als je tekst, maar toch belangrijk genoeg om er aandacht aan te schenken.

Een goed gekozen afbeelding trekt niet alleen de aandacht van de lezer, als je het allemaal volgens de regels van de kunst doet, zal je blogbericht of je contentpagina ook beter scoren op Google. En dat is toch waar het allemaal om draait vandaag?

Hoe haal je zonder grote investeringen (tijd en geld) het meeste uit de visuals op je blog?

1. Optimaliseer je visuals voor Google

Er zijn tal van kleine ingrepen die je kunnen helpen om ook met je afbeeldingen beter te scoren op Google.

  • Vul een zinvolle omschrijving in bij de afbeelding. Als je een beeld van een typemachine gebruikt, kan je ’typemachine’ invullen, maar het is zowel voor jou als voor Google zinvoller om er bijvoorbeeld ‘Cactus Communications – Copywriting’ in te vullen.
  • Hetzelfde geldt voor de zogenaamde Alt-tekst, de tekst die getoond wordt wanneer de visual niet verschijnt.
  • Steek een hyperlink achter de afbeelding en laat de afbeelding doorverwijzen naar een andere pagina, je zult versteld staan van hoeveel mensen er – zelfs onbewust – op visuals klikken.
  • Denk ook aan de bestandsnaam van je afbeelding. Het kan wel zijn dat het bestand oorspronkelijk ‘IMG4904583-48884.jpg’ heette of dat je het ontwerp voor je banner oorspronkelijk ‘testbanner.png’ genoemd hebt. Maar is het niet leuker als je ook daar je bedrijfsnaam of een keyword in kan verwerken? Google vindt alvast van wel!

2. Zoek de juiste afmetingen voor social media

Als je een blogbericht of een nieuwsbericht schrijft, ga je het natuurlijk delen op social media. Of nog beter: andere doen dat. Het kan dan alleen maar helpen dat je gedeelde bericht er op de verschillende sociale media en in de tijdlijn van hun bezoekers goed uitziet.

Google ‘social media cheat sheet’ (let er wel op dat je een recente pagina raadpleegt, want socialmediakanalen veranderen hun layout regelmatig) of surf ineens naar https://makeawebsitehub.com/social-media-image-sizes-cheat-sheet/

3. Gebruik gratis afbeeldingen

Op Getty, Shutterstock en dergelijk vind je prachtige afbeeldingen. Meer nog, je hebt er zoveel keuze dat het kiezen van een afbeelding soms langer duurt dan het schrijven zelf. Een account op dergelijke beeldenbanken kost relatief veel geld.

Dat terwijl er heel wat degelijke, gratis alternatieven zijn zoals Unsplash, Pixabay, Pexel (onze favoriet). Die bestaan dankzij de goodwill van mensen, wees dan ook fair en respecteer de vraag van de fotograaf om bv. zijn foto’s niet te gebruiken voor commerciële doeleinden of om te worden vermeld wanneer je zijn foto’s gebruikt.

4. Gebruik gratis editeerprogramma’s

Natuurlijk wil je de afbeeldingen aanpassen aan je huisstijl, aan de look and feel van je blog, je website… Ook om afbeeldingen te bewerken bestaan een aantal leuke (gratis) tools: Canva, Pixlr en Fotor zijn heel intuïtief en bieden talloze mogelijkheden. Wie wat meer ervaring heeft in grafische programma’s kan gratis knutselen met Paint.NET. Het is een geweldig programma, helemaal gratis, maar helaas niet beschikbaar voor Apple-gebruikers.

5. Durf op te vallen

Het is natuurlijk de bedoeling dat de visuals op je website de inhoud in zekere zin ondersteunen of kracht bij zetten. Op de website van een elektricien gaan wij geen afbeeldingen van zeilboten plaatsen.

Op een blog daarentegen mag je al eens verrassend uit de hoek komen, vinden wij. Zorg dat er een link is met je onderwerp, maar interpreteer het ruim. Voor dit bericht ben ik bijvoorbeeld op zoek gegaan naar een beeld dat op een stijlvolle, gestileerde manier ‘winnen’ of ‘scoren’ uitbeeldt.