De teksten van je website, de mailings die verstuurt naar klanten en prospecten, de blogs die je publiceert, de post op social media… ze moeten uiteindelijk allemaal leiden tot conversie. Je doet al die inspanningen omdat je top-of-mind wil blijven en omdat je klanten wil maken van potentiële klanten. Je wil hen je product laten kopen of een beroep laten doen op je diensten.
En daarbij is een goede call-to-action cruciaal.
1. Hou het kort
Een goede call-to-action is duidelijk, kernachtig en krachtig. Jij weet wat je van je lezer of bezoeker wil (dat is wel een vereiste voor een goede call-to-action, wil je iemand doen kopen, donwloaden, contact opnemen…) , zorg dat je lezer dat ook weet als hij de call-to-action ziet. Laat geen ruimte voor twijfel of interpretatie.
‘Download onze whitepaper’, ‘schrijf je in’, ‘bestel nu’… zijn kort en duidelijk. Maar het kan misschien wel beter (zie tip 3)
2. Schrijf activerend
Een call-to-action zet aan tot actie, tot converterende actie. Dat gaat beter als je werkwoorden en zelfs imperatieven gebruikt.
‘Bel ons voor een afspraak’ is meer activerende dan ‘Wil je meer weten? Maak dan vrijblijvend een afspraak’. Zulke call-to-actions kunnen uiteraard ook hun nut hebben in bepaalde context, maar weet dat ze je klant niet onmiddellijk naar de telefoon zullen doen grijpen.
3. Zoek een unieke insteek
Het is een dooddoener, maar in marketing moet je je onderscheiden. Met ‘Klik hier voor meer info’ kom je er niet. Bedenk je eigen authentieke insteek om je klanten tot actie aan te zetten.
4. Bied iets uitzonderlijks
Geef je publiek het gevoel dat ze tijdelijk van een uitzonderlijk of exclusief aanbod kunnen profiteren. Maak met je call-to-action duidelijk dat het nu of nooit is. Woorden als vandaag, nu, onmiddellijk doen wonderen voor je call-to-action. ‘Bestel vandaag en geniet uitzonderlijk van 30% korting’.
5. Maak het je bezoeker gemakkelijk
Als je van een call-to-action naar conversie wil gaan, moet je die stap zo klein en gemakkelijk mogelijk maken. Als je je klant vraagt om je whitepaper te downloaden, is het oké om eerst nog zijn e-mailadres vragen, maar niet om hem een formulier van één A4 te laten invullen.
Een perfecte call-to-action leidt tot conversie en vergt dus wel wat creativiteit en denkwerk. Hij moet kort en eenvoudig zijn, maar tegelijk authentiek en inspelen op een gevoel van hoogdringendheid.
Call-to-actions die converteren? Schakel vandaag nog een specialst in!