content marketing

4 manieren om met LinkedIn Analytics je content te optimaliseren en je publiek te laten groeien

LinkedIn Analytics

Je kunt niet verbeteren wat je niet meet. Waardevolle inzichten uit beschikbare data negeren is onvergeeflijk. Ik deel daarom graag vier tips om je LinkedIn-data optimaal te benutten, zodat je niet alleen je content verbetert, maar ook je publiek laat groeien.

1. Bekijk welke content goed presteert

Begrijpen wat je publiek aanspreekt, is van essentieel belang. Let op likes, reacties en shares om te ontdekken welke inhoud resoneert. Wanneer je merkt dat posts over AI-technologie meer likes krijgen, creëer dan meer content daarover. Let op hoe verschillende soorten content zich in de loop van de tijd gedragen. Als infographics consequent beter presteren dan tekstberichten, overweeg dan om meer visueel aantrekkelijke inhoud te creëren.

Tip

Taplio.com/trending is een geweldige bron voor actuele zoekwoorden die je in je content kunt integreren.

2. Analyseer profielbezoeken

Identificeer je bezoekers. Dat is cruciaal om vast te stellen of je de juiste doelgroep aantrekt. Door te zien wie je profiel bezoekt en hoe ze je gevonden hebben, kun je bepalen of deze bezoekers potentiële klanten zijn.

Als je ideale klanten bijvoorbeeld eigenaars van een marketingbureau zijn, moet je content vooral dit specifieke publiek aanspreken. Bereik je niet het gewenste publiek, dan moet je je aanpak aanpassen. Blijf deze gegevens volgen totdat je een groei ziet in gekwalificeerde, relevante nieuwe volgers.

3. Check wie doorklikt

Doorklikratio’s bieden inzicht in welke inhoud bezoekers naar je website of landingspagina leidt. Je kunt dit niet direct op LinkedIn volgen. Daarom is het belangrijk dat je UTM-tags gebruikt op je website. Zo kun je voor elke post nagaan of hij tot websitebezoeken en conversie leidt. Uiteindelijk is dat toch het doel.

4. Bestudeer je concurrenten

Bekijk wat je concurrenten doen, dat kan immers waardevolle inzichten opleveren. Ontdek wat voor hen werkt en doe daar je eigen ding mee.

Stel een lijst op van 5 tot 7 personen of organisaties die:

  • dezelfde onderwerpen behandelen als jij
  • hoge betrokkenheid genereren
  • snel groeien

Reserveer vervolgens wekelijks voldoende tijd om hun content te bekijken en te ontdekken wat wel en niet werkte. Gebruik die inzichten in je eigen contentstrategie.

Tip

Beheer je een bedrijfspagina op LinkedIn. Dan kan je in Analytics onder het tabje ‘Competitors’ zien hoe jouw pagina scoort in vergelijking met de concurrenten. Onderaan die pagina kan je ook zien welke content van je concurrenten goed scoorde.

Let op

LinkedIn maakt standaard zelf een lijst met concurrenten en doet dat meestal niet zo goed. Het is aan te raden die lijst aan te passen.

Tot slot…

LinkedIn is een krachtig instrument dat je kan helpen je publiek te laten groeien en je inhoud te optimaliseren. De gegevens bieden duidelijke inzichten in wat wel en niet werkt. Blijf echter experimenteren en varieer in aanpak om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw merk of organisatie

 

Laten we samen je LinkedIn-succes vergroten

We hopen dat de inzichten over LinkedIn Analytics en contentoptimalisatie je hebben geïnspireerd. Bij Cactus Communications helpen we professionals en bedrijven hun online aanwezigheid te versterken en hun marketingdoelen te bereiken

Heb je vragen over deze strategieën of worstel je met je LinkedIn-content? Of wil je gewoon eens sparren over hoe je jouw LinkedIn-inspanningen naar een hoger niveau kunt tillen? Wij staat klaar om je te ondersteunen.

Vul dit contactformulier in of plan ineens een vrijblijvend gesprek in via onderstaande knop. Samen kunnen we jouw LinkedIn-strategie naar nieuwe hoogten brengen.