Heb je ook gemerkt dat het aantal vertoningen van je posts op LinkedIn sinds vorige week een drastische duik hebben genomen? Geen paniek, het ligt niet aan jou of aan je posts.
LinkedIn heeft sinds een tijdje zijn algoritme vernieuwd en gaat nu nog nauwgezetter controleren wie wat te zien krijgt in zijn feed. Wie louter post om veel clicks en views te krijgen, is eraan voor de moeite. Kwalitatieve content blijft overeind, zij het voor een kleiner publiek van mensen die echt geïnteresseerd zijn.
Less is more lijkt het redelijk goed samen te vatten: minder vertoningen, maar meer kwaliteit.
Wat doet het algoritme van LinkedIn?
Het algoritme van LinkedIn kamt dagelijks miljarden berichten uit en bepaalt welke berichten je in je feed te zien krijgt. Het probeert daarbij posts te selecteren over onderwerpen en van mensen, bedrijven, merken die je leuk lijkt te vinden. Om de zoveel tijd past LinkedIn zijn algoritme aan. Dat doet het niet om vervelend te doen, maar omdat het een fijne ervaring wil bieden en enkel relevante, kwaliteitsvolle inhoud wil tonen. Met het vernieuwde algoritme kan LinkedIn nog beter goede content onderscheiden van:- Spammy content. Alles wat slecht geschreven is (bv. slechte grammatica, spellngsfouten…). Posts die bulken van de uitgaande links, pushy hashtags, zoals #like en #follow, gratuite mentions…
- Low quality content. Dat is geen spam, maar content waarvan het algoritme van LinkedIn meent dat het niet nuttig is voor je publiek.
Beste practices op LinkedIn
Kwaliteit is key. Maar wat betekent dat voor LinkedIn?1. Maak het makkelijk te lezen
Vermijd gigantische ‘flappen’ tekst. Overlaad je tekst niet met massa’s ideeën of argumenten maar probeer een natuurlijke flow te behouden. Hou het kort, eenvoudig en overzichtelijk.2. Gebruik ongeveer 3 hashtags
Gedaan met massa’s hashtags, want dat straft het nieuwe algoritme af. Experts raden drie à vier hashtags per bericht aan. Idealiter ga je voor een combinatie van populaire hashtags binnen het onderwerp waarover je schrijft en meer ‘niche’ hashtags.3. Vermijd een uitgaande links in je post
Het algoritme van LinkedIn wil lezers zoveel mogelijk op het platform houden. Het is dus niet verwonderlijk dat het uitgaande links in de openingspost ontmoedigt. >> Zie daarover ‘Waarom LinkedIn weinig of niets doet voor de trafiek naar je website’4. Gebruik relevante trefwoorden
Het is een beetje zoals voor SEO: gebruik relevante termen in je vakgebied op een natuurlijke (niet overdrijven dus) en zinvolle manier. Dit ziet het algoritme van LinkedIn als een teken dat jouw post over een bepaald onderwerp relevant is voor jouw publiek.Snel engagement wordt cruciaal
Wanneer je een post gepubliceerd hebt, gaat het algoritme van LinkedIn sinds kort bij een beperkt publiek nagaan of je post interessant voldoende interessant is om verder te verspreiden. Het algoritme van LinkedIn stuurt je nieuwe bericht naar een paar mensen in je netwerk. Als zij positief reageren met likes, shares en comments, zal het algoritme van LinkedIn die post naar meer mensen sturen. Als je bericht echter geen reactie krijgt dan stopt LinkedIn met het verder te verspreiden.Snel engagement stimuleren
1. Timing
Logisch, maar daarom niet gemakkelijk: post wanneer je connecties actief zijn op LinkedIn.2. Ritme
Hou een constant ritme aan. Post regelmatig (niet te veel, want dat vindt LinkedIn dan weer ‘spammy’) en op een specifiek tijdstippen. Degenen die jouw inhoud graag volgen, zullen na een tijdje weten wanneer ze op LinkedIn moeten kijken voor jouw nieuwe post.3. Interactie
Reageer op opmerkingen, vragen, commentaren bij je posts. Dat is niet alleen beleefd, mensen en het algoritme van LinkedIn zullen het enorm appreciëren.Zo vergroot het algoritme van LinkedIn je bereik
Eens je bericht snel engagement krijgt, zal het algoritme beslissen om het naar meer mensen te pushen.1. Je directe netwerk
LinkedIn begint je berichten te tonen aan de mensen in je netwerk die het dichtst bij je staan:- mensen met wie je momenteel samenwerkt of in het verleden hebt samengewerkt,
- mensen met wie je interageert via commentaren op berichten.