In een vorig artikel stelden we dat LinkedIn weinig trafiek naar je website genereert. We legden uit waarom dat het geval is en wat je daaraan kunt doen.
Er zijn gelukkig een pak manieren om te scoren op LinkedIn zelf.
1. Optimaliseer je LinkedIn-profiel en netwerk
Zorg ervoor dat je profiel volledig en up-to-date is en trefwoorden bevat die relevant zijn voor je branche. LinkedIn is een professionele netwerktool, dus netwerk: reageer op en like posts van anderen, sluit je aan bij relevante groepen over je vakgebied om relaties op te bouwen en je zichtbaarheid te vergroten.
2. Deel waardevolle inhoud
Het klinkt evident, maar dat is het zelden: deel regelmatig relevante inhoud van hoge kwaliteit. We merken dat dit in praktijk vaak een struggle is: ‘Wat moeten we nu weer posten?’ Content die relevant is voor je publiek zal je zichtbaarheid op het platform vergroten.
Wanneer die content van betrouwbare bronnen komt, of nog beter wanneer je die zelf hebt gemaakt, zal ook je geloofwaardigheid op LinkedIn toenemen.
3. Overweeg de betalende opties van LinkedIn
Wanneer je op je profiel of je bedrijfspagina post, preek je vooral voor je eigen kerk. Je bereikt overwegend mensen die jou en je onderneming al kennen, die weten wat je doet. Met wat geluk bereik je ook connecties van mensen die je kennen.
Maar om een nieuw en groter publiek aan te snijden kan je de betalende opties van LinkedIn overwegen en posts sponsoren of met betalende InMails werken. Je kan die bovendien heel nauwkeurig targetten én je krijgt degelijke statistieken van de resultaten van je campagne.
Hoe je het ook draait of keert, LinkedIn is een commercieel bedrijf. Als je betaalt voor hun diensten, doen ze beter hun best voor je.
Neem gerust contact op als je hierover advies wil
4. Ga voor native video’s
Het is voor veel mensen een drempel om zelf video’s te maken (wij kunnen u daar gelukkig wel bij helpen), maar LinkedIn houdt ervan. Het algoritme van LinkedIn geeft al jaren de voorkeur aan video’s boven alle andere soorten content. Dat betekent dat het video’s meer gaat ‘pushen’ en je video vaker vertoond wordt dan andere posts. En video’s springen natuurlijk veel meer in het oog dan een tekstuele post of een statische visual.
En waarom native video’s? Een native video is een filmpje dat je rechtstreeks op het platform zelf oplaadt. LinkedIn is er vooral op gebrand bezoekers op zijn eigen platform te houden (link naar vorige blog). Wanneer je je video op LinkedIn oplaadt, bekijken mensen het op LinkedIn zelf. Wanneer je daarentegen een link deelt naar je Vimeo- of YouTube-kanaal, verlaten bezoekers LinkedIn. En dat heeft LinkedIn niet graag.
5. Kies eens voor een carrousel
Je hebt ze zeker al zien verschijnen, de posts waarbij je Instagramgewijs van slide naar slide doorklikt. LinkedIns algoritme is er gek op en we begrepen niet waarop, tot we er zelf mee experimenteerden.
Alle interactie met je post (commentaar, like, click, download…) wordt uitgedrukt in de engagement rate. Dat is een percentage dat interactie in verhouding brengt met het aantal vertoningen. En we moeten daar niet onnozel over doen, dat percentage is gewoonlijk vrij laag.
Zo’n carrousel triggert natuurlijk de nieuwsgierigheid van wie hem ziet. Je gaat al snel even doorklikken naar de volgende twee, drie slides voor je weer verderscrolt in je timeline. Elke klik naar een volgende slide ziet LinkedIn als een interactie.
Het gevolg is dat je engagement rate een veelvoud is van wat je met een ‘standaardpost’ haalt. Voor LinkedIn is jouw carrousel een post die topprestaties levert en het algoritme zal hem daardoor nog meer pushen.
Die carrousels zijn een must do, als je het ons vraagt.
Neem gerust contact op als je vragen hebt of graag meer wil weten hierover