communicatieadviescontent marketingdigital marketing

Waarom LinkedIn weinig of niets doet voor de trafiek naar je website

Linkedin trafic to site

Elk kwartaal duiken wij in de statistieken van de websites en socialmediapagina’s die we voor onze klanten onderhouden.

Een conclusie die we al een paar jaar trekken maar elk kwartaal frappanter wordt: LinkedIn genereert nauwelijks trafiek naar je website.

6 redenen waarom LinkedIn geen mensen naar je website leidt

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom LinkedIn geen verkeer naar je bedrijfswebsite genereert.

  1. Gebrek aan engagement. Als je LinkedIn posts geen engagement genereren (likes, comments, shares), is het minder waarschijnlijk dat mensen doorklikken naar je website.
  2. Targeting. Zorg ervoor dat je berichten het juiste publiek bereiken. Als je doelpubliek niet actief is op LinkedIn, of als je targeting voor gesponsorde posts niet nauwkeurig is, bereik je misschien niet de juiste mensen.
  3. Frequentie. Als je niet vaak genoeg post, blijft je misschien niet top-of-mind bij je volgers.
  4. Inhoud. Als de inhoud die je op LinkedIn plaatst niet relevant of interessant is voor je doelpubliek, zijn je volgers waarschijnlijk niet snel geneigd om door te klikken naar je website.
  5. Landingspagina. Als de landingspagina waarnaar je doorlinkt niet geoptimaliseerd is voor conversies of geen relevante informatie biedt, zijn bezoekers misschien niet gemotiveerd om meer pagina’s op je site te bezoeken.
  6. Link. Het klinkt logisch, maar voor alle zekerheid: zorg ervoor dat er een link naar je website in je post is opgenomen. En lees vooral verder, want hoe je dat doet is van groot belang.

LinkedIn houdt vooral van… LinkedIn

Dat laatste brengt ons bij misschien wel de belangrijkste reden waarom LinkedIn weinig doet voor je websitebezoeken. LinkedIn houdt bezoekers graag op zijn eigen platform (hoe zou je zelf zijn?). Het algoritme dat bepaalt hoezeer je post ‘gepusht’ wordt, houdt daar rekening mee.

Het algoritme van LinkedIn weet maar al te goed dat een post waarin een externe link is opgenomen (toegegeven, de manier waarop we het allemaal doen) bezoekers wegleidt van zijn eigen platform. En het algoritme houdt daar niet van. LinkedIn houdt vooral van LinkedIn.

Hoe moet je het dan wel doen?

Er zijn verschillende manieren om het algoritme van LinkedIn te pleasen. Daarover meer in een volgende post. Maar wanneer je artikels naar je eigen website of andere externe sites wil delen, schrijf je dus een post waarin je de externe content kort samenvat of waarin je uitlegt waarom je volgers die content zouden moeten lezen.

En vervolgens voeg je de link naar de externe site toe in het eerste commentaar onder je post.

Experts lijken het erover eens dat dit the way to go is. Vermoedelijk tot LinkedIn zijn algoritme heeft afgericht om ook dergelijke posts af te straffen. Maar tot het zover is, weet je wat te doen!

Het is belangrijk om de LinkedIn-strategie van uw organisatie om de zoveel tijd te herzien en de nodige aanpassingen te doen om het meeste uit uw LinkedIn-bedrijfspagina te halen.

Bovendien kan je veel zinvolle informatie halen uit de analytics die LinkedIn zelf aanbiedt. In combinatie met de bezoekerstatistieken van je website kunnen ze heel nuttige inzichten opleveren.

Heb je hulp nodig met je LinkedIn-strategie of om de juiste conclusies te trekken uit je marketingdata? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.