digital marketing

6 tips om je online aanwezigheid optimaal te laten renderen

online marketing

Je hebt een website, je zit op sociale media, je stuurt regelmatig een newsletter naar je klanten en toch heb je het gevoel dat het nergens toe leidt. Herkenbaar?

Vast wel, want we ervaren dat veel organisaties en ondernemers daarmee geconfronteerd worden. Ze zijn online aanwezig, maar het levert hen weinig of niets op.

Dat is jammer. Want als je de moeite doet om een Facebookpagina te onderhouden en af en toe een blogbericht te schrijven, wil je dat het je iets opbrengt, dat je beter scoort op Google, dat je meer klanten of meer opdrachten krijgt, dat je meer verkoopt…

1. Om het goed te doen, moet je het allemaal doen

Het klinkt logisch, maar wie het beste wil halen uit het internet, moet het allemaal doen (in de mate dat het relevant is voor je business natuurlijk).

Je moet je website regelmatig updaten en optimaliseren voor Google. Je moet een blog bijhouden, een Facebookpagina maken, posts delen op LinkedIN, Twitter, Instagram (als je potentiële klanten zich tenminste daar bevinden), elektronische nieuwsbrieven versturen…

2. Blijf top-of-mind

En waarom doe je al die moeite? Je moet al erg veel geluk hebben, om net een mailing te versturen naar je klantenbestand op het moment dat een klant nood heeft aan jouw product of dienst.

Dat is zeker waar, maar wie zichzelf regelmatig laat opmerken via verschillende kanalen, blijft top-of-mind. Je potentiële klanten zien je verschijnen in hun mailbox of in het LinkedIN-tijdslijn en denken continu aan je. Dat doen ze dus ook op het moment dat ze een concrete nood of vraag hebben… en dan contacteren ze je. Doe dus alles en doe het met vaste regelmaat.

3. Verbind alles met alles

Bovendien moet je er ook voor zorgen dat al die ‘kanalen’ met elkaar geconnecteerd zijn.

Het heeft geen zin om een mailing te versturen als je in de mail niet doorlinkt naar een download of de contact- of dienstenpagina op je website. Maak het voor de lezers van je blog gemakkelijk om je artikel te delen op social media. Voeg bij alles wat je doet een duidelijke, ondubbelzinnige call-to-action toe (hoe je die schrijft bespreken we in een later blogbericht).

4. Zorg voor duidelijke doelstellingen

‘Het is niet omdat alles kan worden gemeten, dat alles belangrijk is’, zei Raf Fonteyn, die ik interviewde voor MT Magazine, me onlangs. Natuurlijk had Raf gelijk. Niet alles is belangrijk.

Clicks of likes kunnen nooit het ultieme doel van je inspanningen zijn. Stel je – liefst vooraf – de vraag wat het doel is of wat de doelen zijn die je wilt bereiken met je online aanwezigheid? Wil je je expertise tonen en bekend staan als een thought leader, om maar eens een hip modewoord te gebruiken? Wil je meer naambekendheid of wil je de trafiek naar je website boosten? En wat wil je dat de bezoekers op je website gaan doen?

Mogelijk doelstellingen zijn:

  • een bezoeker die zich inschrijft voor je nieuwsbrief
  • een klant die je product koopt of informeert naar je diensten
  • iemand die je whitepaper download
  • een bezoeker die een offerte aanvraagt

De lijst kan lang zijn, maar ten langen leste (zie de laatste tip) is het doel uiteraard meer klanten, meer opdrachten, meer omzet.

5. Hou vol

Onderwerpen bedenken om over te bloggen, actief zijn én blijven op social media, mailings versturen naar je klanten én prospecten, een whitepaper schrijven, een landingspagina’s aanmaken omdat Google dat graag heeft en omdat je inschrijvingen wilt voor je maandelijkse nieuwsbrief, topics bedenken voor die nieuwsbrief, die ook schrijven en versturen…

Het is véél werk en het is hoegenaamd niets waarmee je elke dag wilt bezig zijn, omdat het niets te maken heeft met je core business.

6. Zorg voor een duidelijke call-to-action

Komt ie…

En toch moet je het doen en moet je volhouden, omdat het op termijn loont.

Doe daarom een beroep op een specialist die ervoor zorgt dat je organisatie of onderneming de mogelijkheden van het internet optimaal benut en  je online aanwezigheid tot conversie leidt!

Contacteer Cactus Communications om het beste te halen uit je online aanwezigheid