content marketingdigital marketing

Social media met een gezicht

social media met een gezicht - cactus communications

Social media gaat over mensen, over interactie met je doelpubliek. Het is een sociaal gegeven, van mens tot mens, niet van mens tot chatbot of van mens tot anonieme medewerker op de marketingafdeling. Daarom is het belangrijk dat er een ‘human touch’ in uw online marketingstrategie zit. Dat je organisatie op social media een echt gezicht heeft. Dat doe je zo:

#communiceer als persoon

Grote ondernemingen hebben dat heel goed begrepen. Wie een tweet of direct message naar Telenet verstuurt, krijgt niet alleen snel antwoord, het antwoord is ook ‘ondertekend’ door de persoon die jou antwoordt. Gewoonlijk gebruikt men hiervoor ‘^naam’ op het einde van de tweet. Zo hoort het dus.

Let er ook op mensen altijd te bedanken voor hun boodschap en hen aan te spreken bij hun voornaam. Dat is evident in een e-mail, waarom zou je het dan niet doen op social media.

#gebruik informele taal

Op social media mag het allemaal wat losser. Spreek mensen gerust met je en jij aan. En vergeet de ‘van harte bedankt’ en ‘met vriendelijke groeten’. Het aantal beschikbare lettertekens is vaak beperkt, dus ‘thx’ en ‘groetjes’ zijn best oké… als je je er zelf goed bij voelt natuurlijk. Vermijd jargon.

#maak een menselijk profiel aan

Bij een social media account hoort een profiel. Je bedrijfslogo als profielfoto is uiteraard oké, maar ga in je bio niet de mission statement van de corporate website overnemen. Hou het simpel en toegankelijk: zeg wat je concreet doet voor je klanten, zonder al die dure woorden.

#gebruik een vleugje humor

Humor werkt. Dat kan inhoudelijk met een grappige visual bij een voor de rest heel zakelijk post bijvoorbeeld. Maar het kan ook met een beetje zelfrelativering. Een klant waar we voor werken kwam een aantal jaren geleden met het idee om een ‘formal Friday’ te houden in de plaats van een casual Friday. De foto van alle medewerkers strak in het pak of op hoge hakken werd hun meest succesvolle tweet ooit.