De digitalisering heeft de manier waarop bedrijven communiceren compleet dooreengeschud. B2C-bedrijven worden geconfronteerd met steeds mondigere consumenten, die supportvragen stellen via twitter, een aankoop aanbevelen bij hun Facebookvrienden, een waardering geven op Trip Advisor…
B2B-bedrijven stellen op hun beurt vast dat de beperkte en vrijblijvende marketing- en communicatie-inspanningen van enkele jaren geleden in een digitale wereld niet langer volstaan.
De dialoog aangaan op alle kanalen
Communicatie met potentiële en bestaande klanten, stakeholders, teamleden, het grote publiek… is niet langer eenrichtingsverkeer. Organisaties en ondernemingen moeten vandaag een dialoog aangaan, op alle kanalen waar hun publiek zich bevindt.
Tot voor kort volstond een goed getimed en geschreven persbericht om je boodschap wereldkundig te maken. En met een sterke slogan overtuigde je klanten en stakeholders van je diensten of je product. In het digitale tijdperk verwacht je publiek een authentiek verhaal over wie je bent, welke waarden je uitdraagt, wat je doet en waarom je dat doet zoals je het doet.
Online, offline en social
Breng je dat verhaal op je website? Zeker! Maar als je publiek voornamelijk op Facebook of LinkedIn actief blijkt te zijn, zal je ze ook daar moeten aanspreken…
Marketing en communicatie steunen immers op een weldoordachte strategie, die het DNA van je onderneming uitdraagt. Het vereist een geïntegreerde aanpak, waar je niet langer zelf kiest welk kanaal je bespeelt, maar waar je alle kanalen samen optimaal moet benutten met aangepaste versies van je boodschap om maximaal resultaat te halen uit je marketing- en communicatie-inspanningen.
Auteur: Bjorn Cocquyt is zaakvoerder van Cactus Communications en heeft ruim 10 jaar ervaring in (online) marketing, communicatie en copywriting.