ondernemen

4 tips om elke crisis het hoofd te bieden

Begin januari had ik twee gesprekken met collega-ondernemers die actief zijn in verschillende sectoren. En omdat ik me als goeie marketeer nog voor ik een woord op papier had gezet, al afvroeg welke visual ik bij deze tekst zou gebruiken op LinkedIn, kan ik de twee gesprekken gemakkelijk samenvatten als: winter is coming.

Beide gesprekken hadden in wezen dezelfde boodschap: ‘Het gaat niet slecht, Bjorn, maar het gaat ook niet goed en we hebben geen zicht op beterschap’.

Mocht ik in toeval geloven, ik zou het gemakshalve daarmee vergoelijken maar ik vrees dat er meer aan de hand is. De tijd dat opdrachten en klanten vanzelf ‘binnenstroomden’ lijkt voor veel zelfstandigen, ondernemers, freelancers voorbij.

Ik had het gevoel dat ik voor hen minstens een klankbord moest zijn, maar idealiter zelfs iets verstandig moest zeggen. Dus adviseerde ik hen het volgende:

1 Geef niet op 

Cactus Communications bestaat vrijdag 14 jaar. Ik startte het op in volle crisis. Mijn boekhouder zei toen ‘je begint in een crisis, het kan alleen maar beter gaan’. Zijn woorden bleken legendarisch en fout, want sindsdien huppelen we vrolijk van de ene crisis naar de andere. We’re still standing.

2 Vind jezelf van tijd tot tijd opnieuw uit 

De wereld verandert, klantennoden veranderen, technologie verandert en je doet gaandeweg meer kennis en nieuwe ervaringen op. Dat zijn goede redenen om jezelf in vraag te stellen en je aanbod aan klanten aan te passen.

3 Durf jezelf te tonen  

Niemand weet wie je bent en wat je doet als je het voor jezelf houdt. Dankzij het internet vindt iedereen wel een geschikt kanaal om zijn boodschap tot bij het gewenste publiek te krijgen. Maak daar volop gebruik van. Dat is oké.

4 Zeg vaker nee 

I know, werk is werk en werk betaalt de rekeningen, maar probeer toch wat vaker nee te zeggen; tegen opdrachten die je niet liggen, tegen klanten die te weinig betalen, tegen energievreters… op termijn kan je er alleen maar wel bij varen.

En wat denk jij? Komen er harde tijden aan? En wat is jouw remedie om de volgende crisis het hoofd te bieden?