content marketingdigital marketing

Bloggen: 6 redenen om het toch te doen

7 redenen om te bloggen

We merken vaak dat organisaties worstelen met de vraag of ze wel of niet moeten gaan bloggen. Het antwoord dat wij gewoonlijk geven is wit noch zwart, maar eerder grijs. Er zijn heel veel goede redenen om het wel te doen. Maar ook een heel goede om er niet aan te beginnen. Eerst waarom wel:

1. Je toont je expertise

Een blog is een ideaal medium om je expertise op een bepaalde vakgebied te tonen. Wat je niet kwijt kan in een tweet of een LinkedIn-post, krijg je netjes uitgelegd in een blogartikel.

En ja, er zijn altijd mensen die grotere experten zijn. En nee, je boodschap is niet uniek of wereldschokkend vernieuwend. Maar laat dat geen excuus zijn om niets te doen. Om Michael Humblet in Nobody Knows You te parafraseren: als niemand weet hoe goed je bent, zal je niet ver komen met je expertise.

2. Je onderscheidt je van de rest

Er bestaat zoiets als de 1% rule op het internet een theorie die zegt dat 1 procent van de mensen op het internet content genereert en dat de andere 99 procent content consumeert. Zorg dat jij bij die 1 procent behoort. Onderscheid je van de rest!

3. Je bereikt een publiek

Door te bloggen bereik je een publiek. Dat gaat niet vanzelf en je moet je blogberichten ook wat promoten op je sociale media of zelfs via mail. Maar wanneer je dat consequent doet én volhoudt bouw je uiteindelijk een publiek op. En dat publiek kan je verwennen met relevante content.

Twijfel niet aan de relevantie van wat je deelt. Wat voor jou evident of dagelijkse kost lijkt, is voor anderen misschien wel een openbaring. Je weet maar nooit wie iets aan je blog heeft. Een ding weet je wel zeker: wanneer je je kennis niet deelt, heeft niemand er iets aan.

4. Je creëert originele content voor je sociale media

Door te bloggen creëer je zelf je originele content voor je sociale media. Niet dat je moet stoppen met relevante artikels van het internet te delen. Je moet zelf zoeken naar een goede verhouding tussen eigen content (content creation) en content van anderen delen (content curation). Over de voor- en nadelen van beide zullen we het later hebben. Maar als je blogt bestaat de kans dat jij de content voorziet die anderen delen op hun sociale media. Hoe geweldig zou dat zijn

Storytelling en content marketing

Je verhaal vertalen naar online content die geschikt is voor verschillende kanalen waarop je actief bent, is een moeilijke oefening. Want je hele verhaal krijg je niet in een keer verteld. Je moet het in hapklare brokken verdelen. En de hapklare brokken die je maakt voor je LinkedIn-pagina, zijn anders dan die op je bedrijfsblog. En die verschillen dan weer van de contentbrokken die je in je maandelijkse newsletter opneemt.

Voor dat specialistenwerk kan je altijd een beroep doen op Cactus Communications

5. Je blijft top of mind

Als je een eigen zaak hebt, moet je die zaak draaiende te houden. Daarvoor heb je klanten nodig. Zo eenvoudig is het. Het vervelende aan klanten is  dat je niet weet wanneer ze beslissen dat ze jouw dienst of product nodig hebben.

Dat laatste noemt men de ‘aankoopbeslissing’. Je weet niet wanneer een potentiële klant zijn aankoopbeslissing neemt en dat kan je nauwelijks beïnvloeden. Maar je kan er wel voor zorgen dat hij aan jou denkt (of heel recent aan jou gedacht heeft) wanneer hij zijn aankoopbeslissing neemt. Namelijk door ervoor te zorgen dat hij heel recent nog iets van jou gezien heeft op sociale media of elders op het internet. Dat is wat marketeers top of mind awareness noemen.

En om top of mind te zijn én te blijven, moet je heel regelmatig communiceren.

6. Je wordt beter gevonden op Google

Wat mensen ook nodig hebben of zoeken, Google is hun eerste hulpbron. En hun vertrouwen in het algoritme van Google is zo groot dat ze nauwelijks elders zoeken en ook op Google zelden verder dan de tweede resultatenpagina zoeken.

Wie goed vindbaar is op Google, heeft een grote voorsprong op zijn concurrenten en collega’s die minder goed scoren. En Google is heel erg slim. Bedrijven die op hun website regelmatig nieuwe content aanbieden (bv. omdat er vaak nieuwe blogberichten op verschijnen) krijgen een betere score. Als die bedrijven daarnaast ook nog een actieve Facebookpagina hebben en hun fanbase op Instagram gestaag vergroot, zal Google hen belonen met een nóg betere ranking.

 

Bloggen: toch maar niet…

Dat zijn zes heel goede redenen om te bloggen. En toch raden wij klanten even vaak af te bloggen, dan dat we het aanraden.

Bloggen is namelijk een behoorlijk arbeidsintensieve job. Stel dat je maandelijks een blogbericht wil schrijven (en dat is zelfs niet zo gek veel), dan moet je niet alleen elke maand een onderwerp bedenken (best bedenk je er al zevental bij het begin van het jaar) en daarover schrijven. Je hebt ook een leuke visual nodig en een distributieplan. Want de kans is groot dat er geen haan naar kraait wanneer je je artikel schrijft en publiceert op je website, zonder het wat extra te pushen vanuit andere kanalen.

Veel bedrijven hebben een blog op hun website. En in 80 procent van de gevallen hebben ze al in maanden niets meer geschreven. Geen tijd, geen inspiratie, niemand die er echt verantwoordelijk voor is, onduidelijk wat het eigenlijk oplevert, er zit geen plan achter laat staan een strategie…

In zo’n geval luidt ons advies: schakel een professional in (Cactus Communications dus) of haal de boel offline.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *