Storytelling en copywriting

Een goede copywriter is iemand die jouw verhaal of het verhaal van je onderneming perfect in woorden giet. Storytelling heet dat tegenwoordig. Maar het fenomeen van verhalen vertellen is al zo oud als de mens.

Storytelling om connectie te maken

De bedoeling van een goed verhaal vertellen, van storytelling dus, is om connectie te maken met anderen, met klanten, met potentiële klanten, met mensen die jouw hulp, ondersteuning of begeleiding nodig hebben.

Storytelling om klanten te overtuigen

Verhalen helpen (potentiële) klanten om betere beslissingen te nemen. In professionele context zijn dat veelal aankoopbeslissing. En jouw unieke verhaal kan klanten overtuigen om met jou in zee te gaan, jouw product of dienst aan te schaffen.

Storytelling gaat over het waarom

Een goed verhaal gaat niet alleen de geschiedenis van je onderneming of jezelf. Denk maar eens aan je favoriete roman, Netflix-serie, stand-up comedian… Die beperken zich ook niet tot een droge, chronologische opsomming van feiten, maar voegen anekdotiek toe aan de feiten, maken ze persoonlijk en tegelijk universeel herkenbaar.

Niet wie je bent en wat je doet staat centraal in storytelling, maar waarom je doet wat je doet. Start with why, zegt managementgoeroe Simon Sinek. Daarna heb je het over hoe je dat doet. En dan pas over wat je te bieden hebt.

“Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet.” Simon Sinek

De essentie van storytelling

En dat alles vertel je op een manier die je publiek aanspreekt.

Elk straf verhaal bestaat uit drie elementen:

  1. Personages
  2. Een conflict
  3. Een oplossing

En dat vertaalt zich perfect naar jouw business:

  1. Jij en je klanten
  2. De noden van je klanten
  3. Jouw product of dienst

Het conflict is daarbij een belangrijk element. Zonder conflict vertel je waarschijnlijk geen verhaal, maar blijf je hangen in je sales pitch, slogans of een mission statement. Zonder noden heb je geen klanten. Maar niet alle klanten weten dat ze noden hebben. Het is daarom belangrijk dat je met storytelling de problemen van je prospect aankaart en inspeelt op hun behoeften.

Besteed in je storytelling voldoende tijd aan het schetsen van mogelijke problemen én van de oplossingen (producten of diensten) die jij te bieden hebt. En blijf je ervan bewust dat het niet je producten of diensten zijn die je uniek maken. Het is waarom en hoe je het doet die een klant voor jou doen kiezen!

Storytelling op je eigen blog

Een blog of een website is het uitgelezen medium om jouw verhaal te vertellen, maar bezin eer je daaraan begint. Er zijn een aantal zaken die je moet overwegen voor je begint je bloggen:

Op zoek naar straffe storytellers?

De copywriters van Cactus Communications zijn stuk voor stuk straffe storytellers, die jouw unieke verhaal vertalen naar teksten die jouw publiek aanspreken en tot actie aanzetten.