Google Analytics 4 uitgerold in juni
We moeten het over Google hebben. Niet over de lancering van hun AI-chatbot, maar over die onophoudelijke stroom aan mails die je sinds een paar weken van Google krijgt en waarin je gevraagd wordt de nieuwe property voor Google Analytics 4 (GA4) te installeren.
Nu al installeren?
Nog los van het feit dat de installatiewizard van Google heel complex is voor niet-techneuten, had onze developer wel wat bedenkingen bij de veranderingen die Google ons opdringt.
- GA4 wordt iets helemaal nieuw. Compleet anders dan Google Analytics zoals we het nu kennen. Het wordt vooral complexer om te gebruiken (het uitgangspunt zal niet langer het gedrag van websitebezoekers zijn, maar ‘events’) en moeilijker om te interpreteren.
- Google gaat GA4 opdringen en installeert de property sowieso, wanneer je het niet zelf doet. Ze spreken van 1 juni, maar er is heel veel protest van gebruikers. GA4 werd overigens al een paar keer uitgesteld omwille van protest. Dus de kans bestaat dat ze dat nog eens doen.
Beter wachten dan?
Als je wacht op Google, bespaar je jezelf de installatieprocedure. Dat is handig. Maar…
- Met de komst van GA4 zal je alle oude gegevens van je huidige analytics kwijt Even kijken hoe je in 2023 presteert tegenover 2022, zal dus geen optie meer zijn. Het wordt waarschijnlijk alsof je voor de statistieken een nieuwe website hebt: je begint met een propere lei.
- Dat is vervelend. En daar komt bovenop dat ook gedefinieerde conversiedoelen op je website (bv. downloads, contactformulieren die worden ingevuld…) verloren gaan. Die zal je dus allemaal opnieuw moeten (laten) instellen.
Conclusie?
Gedoe wordt het sowieso en oude statistieken zijn we kwijt eenmaal Google beslist GA4 door te drukken. Het belangrijkste voordeel aan de property nu al installeren, is dat GA4 in dat geval ook nu al data begint te verzamelen.
Daarbij komt nog bij dat Google sinds GDPR wel wat commentaar krijgt over hoe ze met data omgaan (Google ‘Google Analytics privacy concern’ of iets dergelijks).
Je kan als een gek oude statistieken beginnen te exporteren of je kan op zoek gaan naar alternatieven voor Google Analytics. Die bestaan uiteraard, maar ze zijn zelden gratis (de goede toch niet)