content marketing

Content marketing: best practices

In een vorige bericht zeiden we al dat content marketing in een beginfase behoorlijk arbeidsintensief is, wanneer u het goed wilt doen. En hoewel het idee achter content marketing tamelijke eenvoudig is, zijn er toch enkele voorwaarden – best practices zo u wilt – waaraan u moet voldoen.

 

#Zorg voor echt relevante content

De voorbije jaren heb ik het geluk gehad voor de meest uiteenlopende bedrijven en organisaties te mogen werken: corporates, kmo’s, vzw’s, eenmanszaken… Een fout maakten ze bijna allemaal wanneer ze met content marketing gingen starten… ‘Dit is wat we willen vertellen’.

Maar zo werkt content marketing niet. Uiteraard wilt u graag uw verhaal vertellen en heeft u ook heel wat te vertellen over uw onderneming, uw successen, uw producten en diensten… Maar u moet zich de vraag stellen wat uw publiek wil weten. Op welke vragen ze een antwoord willen. Met welke problemen ze te kampen hebben en waarvoor ze een oplossing zoeken. Waarvan ze ’s nachts wakker liggen…

Dàt is relevante content voor uw doelpubliek. Dàt is waar content marketing om draait. Als u hen online al het gevoel kunt geven dat uw product of dienst een meerwaarde voor hen is, zijn ze al overtuigd voor ze contact met u opnemen.

 

#Ken uw doelpubliek en bespeel alle relevante kanalen

Wie aan content marketing wil doen, moet weten wie zijn doelpubliek is en waar dat publiek zich bevindt.

Voor de bakker om de hoek is het onderhouden van een company page op LinkedIn waarschijnlijk puur tijdverlies. En een groot boekhoudkantoor heeft waarschijnlijk weinig te zoeken op Instagram.

 

#Varieer en doe waar u zich zelf goed bij voelt

Relevante content kan in veel vormen komen: een infographic, blogartikels, een filmpje, een podcast, een whitepaper, een e-book… Stem de vorm die u kiest af op de inhoud van uw boodschap en het doelpubliek, maar doe vooral iets waar u zichzelf goed bij voelt en waarvan u weet dat u het kunt.

 

#Denk als een uitgever

Zie content marketing niet als iets vrijblijvend, maar denk daarentegen als een uitgever. Varieer de topics die u brengt, breng afwisseling in de vorm, stel u de vraag waarop uw publiek zit te wachten én vooral: stel een publicatiekalender op, waarin u bijhoudt welke content u wanneer wilt delen op welk medium.

 

#Laat u bijstaan door een professional

Denken als een uitgever, een publicatiekalender opstellen en opvolgen, artikeltjes schrijven, netwerken op social media… Toegegeven het is waarschijnlijk net iets makkelijker gezegd dan gedaan omdat het niet uw core business is en ook niet iets is waar u gepassioneerd mee bezig bent.

Indien dat wel zo was, was u natuurlijk een marketing- en communicatiebureau begonnen. Content marketing is gelukkig wel de core business van Cactus Communications.

Dus wanneer u overtuigd bent van het nut van content marketing, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.